Trajectcontroles Knokke-Heist vallen niet onder ophef Meise-arrest volgens gemeentebestuur

Trajectcontrole Knokke-Heist.
Trajectcontrole Knokke-Heist.

Een rechterlijke uitspraak in Meise zaait verwarring tot aan de kust. Schepen Bert De Brabandere (Inzicht) en politiechef Steve Desmet stellen via sociale media gerust: de trajectcontroles in Knokke-Heist werken zonder commerciële banden.

Bezorgde burgers vragen duidelijkheid

Na de vernietiging van een verkeersboete in Meise rezen ook in Knokke-Heist twijfels. Berichten op sociale media suggereerden dat lokale trajectcontroles mogelijk commercieel beïnvloed zijn. Die bezorgdheid is ongegrond.

Schepen Bert De Brabandere (Inzicht) en politiechef Steve Desmet spreken de geruchten nadrukkelijk tegen. Ze bevestigen dat alle trajectcontroles binnen politiezone Damme/Knokke-Heist volledig publiek beheerd worden, zonder betrokkenheid van privébedrijven. Hierdoor blijven de controles wettelijk rechtsgeldig, wat betekent dat geflitste bestuurders hun boete gewoon moeten betalen.

Voor de inwoners brengt dit geruststelling: financiële overwegingen spelen geen rol bij het plaatsen of onderhouden van trajectcontroles, aldus het bestuur.

Locaties van de trajectcontroles

Sinds afgelopen zomer zijn er twee nieuwe trajectcontroles actief in de politiezone:

  • Westkapellestraat in Knokke-Heist
  • Weststraat in Damme

Op beide trajecten geldt een maximumsnelheid van 70 kilometer per uur. Volgens de bevoegde diensten functioneren ook alle overige trajectcontroles in de gemeente naar behoren.

De Brabandere en Desmet benadrukken dat Knokke-Heist geen enkele overeenkomst heeft waarbij per uitgeschreven boete betaald wordt. Er bestaan dus geen financiële prikkels die de plaatsing of inzet van controles sturen. Verkeersveiligheid staat centraal, niet inkomstengeneratie.

Achtergrond van de controverse

De zaak in Meise, die de discussie op gang bracht, kent een andere achtergrond. In dertig Vlaamse gemeenten financiert een privébedrijf de plaatsing van trajectcontroles. Deze gemeenten betalen per boete een bedrag, waardoor inkomsten rechtstreeks gekoppeld zijn aan het systeem. Sommige contracten bevatten strikte voorwaarden: wegenwerken mogen de verkeersdoorstroming nauwelijks belemmeren, ingrijpende infrastructuurwerken vereisen overleg en minstens 95 procent van de geregistreerde overtredingen moet verwerkt worden.

Vroegere contracten gingen zelfs verder: snelheidsremmende maatregelen moesten soms vermeden of gecompenseerd worden bij verkeersvertraging. Hoewel deze clausules intussen geschrapt zijn, blijft de perceptie bestaan dat commerciële motieven invloed kunnen uitoefenen op verkeerssituaties.

Deze constructie ontstond nadat Vlaanderen lokale overheden in 2021 toestond GAS-boetes uit te schrijven voor lichte snelheidsovertredingen. De uitrol verliep rap: momenteel telt Vlaanderen ruim 1.200 trajectcontroles, waarvan het merendeel door overheden zelf wordt beheerd.

Het verschil met Knokke-Heist

Dit verschil verklaart waarom het Meise-arrest zoveel vragen oproept. De rechter vernietigde daar de boete omdat de installatie mede gefinancierd werd door een privépartij én omdat de vaststelling gedaan werd door iemand zonder bevoegdheid.

Volgens De Brabandere en Desmet is deze situatie niet van toepassing in Knokke-Heist. Hier staan de installaties op openbaar domein, worden ze door overheidsdiensten beheerd en gebeuren de boetefasstellingen volgens de geldende regelgeving.

Desondanks blijft het thema levendig, voornamelijk omdat burgers zekerheid willen dat controles daadwerkelijk ingezet worden voor verkeersveiligheid. De verduidelijkingen van bestuur en politie zijn daarom cruciaal: ze scheppen klaarheid en weerleggen foutieve berichtgeving.

Leave a Reply

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geverifieerd door MonsterInsights