Op het Rubensplein in Knokke-Heist staan deze week twee opvallende rode telefoonhokjes. Ze zijn er niet voor de show, maar om jongeren te helpen die moeite hebben met bellen.

Waarom bellen zo moeilijk is geworden
Uit onderzoek van verzekeraar AXA blijkt dat bijna de helft van alle jongeren tussen 18 en 25 jaar (49%) liever een berichtje of e-mail stuurt dan belt. De reden? Ze zijn bang om te moeten telefoneren. Dit blijkt uit een enquête onder 600 jongeren.
Wat AXA eraan wil doen
AXA heeft daarom de campagne ‘Dare-to – It’s all about confidence’ opgezet. Het doel is simpel: jongeren weer leren bellen, zowel op hun werk als in hun privéleven.
“We willen een generatie opkweken die niet alleen goed is met computers en telefoons, maar ook zelfverzekerd genoeg om gewoon een gesprek te voeren,” legt Els Jans uit. Zij is verantwoordelijk voor personeel bij AXA België.
Hoe het experiment werkt
Tot vrijdag kunnen jongeren meedoen aan een bijzonder experiment op het Rubensplein. Zo werkt het:
- Jongeren worden uitgenodigd om in een van de rode telefooncellen te stappen
- Ze moeten dan bellen naar iemand die ze niet kennen in de andere cel
- Het hele gesprek wordt gefilmd
- AXA gebruikt deze beelden later om lessen te geven aan andere jongeren
Het is een ongewone manier om een generatie te helpen die opgroeide met WhatsApp en Instagram, maar misschien moeite heeft met een gewoon telefoongesprek.