
Een jonge vrouw van 22 uit een klein dorp in Vlaams-Brabant kroonde zich tot het gezicht van de Vlaamse sociale media. Haar recept voor succes? Gewoon zichzelf zijn en haar dagelijkse leven delen. Klinkt makkelijk, toch? Haar verhaal bewijst dat authenticiteit nog altijd loont in de wereld van Instagram, TikTok en co.
Een feestelijke avond in Knokke
Donderdagavond stond het Grand Casino in het mondaine Knokke-Heist in het teken van glitter, glamour en vooral: héél veel smartphone-schermen. Voor de tweede keer vond daar de uitreiking plaats van de Bisou Awards, het belangrijkste evenement voor iedereen die zijn brood verdient met het maken van content op sociale media.
Denk aan de award-shows die je misschien kent van televisie of film, maar dan specifiek voor mensen die hun publiek bereiken via platforms als TikTok, Instagram en YouTube. Deze mensen – vaak ‘influencers’ of ‘contentmakers’ genoemd – delen video’s, foto’s en verhalen die door duizenden, soms wel honderdduizenden mensen worden bekeken.
15 winnaars, maar één absolute ster van de avond
In totaal werden er prijzen uitgedeeld in 14 verschillende categorieën. Contentmakers die zich specialiseren in mode, reizen, lifestyle, humor of andere onderwerpen konden allemaal een fel rood beeldje winnen – het symbool dat je bij de besten van je vakgebied hoort.
Maar er was natuurlijk één prijs waar iedereen naar uitkeek: de titel ‘Influencer van het Jaar’. Dit is de ultieme erkenning, de Oscar van de Vlaamse sociale media-wereld. En die eer viel te beurt aan Steffi Mercie, een 22-jarige vrouw uit Boutersem, een klein dorpje in Vlaams-Brabant, tussen Leuven en Tienen.
Wie is Steffi Mercie eigenlijk?
Voor wie niet dagelijks op TikTok zit: Steffi Mercie is allesbehalve een onbekende in de Vlaamse sociale media-wereld. Met bijna 790.000 volgers op TikTok – dat zijn evenveel mensen als de inwoners van de stad Antwerpen – behoort ze tot de absolute top van Vlaamse contentmakers.
Maar wat maakt haar nu zo populair? Geen extreme stunts, geen luxueus leven vol dure reizen of designerkleding. Nee, Steffi doet eigenlijk iets heel eenvoudigs: ze filmt haar gewone leven. En dat doet ze al elf jaar lang, sinds ze amper elf jaar oud was.
Het geheim: gewoon jezelf zijn
Toen Steffi na de prijsuitreiking werd gevraagd naar het geheim achter haar succes, was haar antwoord verrassend bescheiden én eerlijk. “Ik had niet durven dromen dat ik die award ooit zou kunnen winnen, dus ik zit nog steeds op een roze wolk”, vertelde een zichtbaar emotionele Steffi.
Het ongeloof was nog altijd voelbaar in haar stem. Want ondanks haar indrukwekkende aantal volgers en jarenlange ervaring, ziet Steffi zichzelf nog steeds als een gewoon meisje dat gewoon haar ding doet.
En dat “gewoon haar ding doen” is nu precies waar haar kracht ligt. In een tijd waarin sociale media vaak vol staan met perfect uitgelichte foto’s, doorgeregisseerde video’s en levens die er altijd spectaculair uitzien, kiest Steffi bewust voor een andere aanpak.
Realiteit boven perfectie
“Ik wil de jonge twintiger zijn waar mensen naar kunnen kijken en zich in kunnen herkennen”, legt de kersverse winnares uit. “Zo probeer ik ook echt de realistische kant van het leven te laten zien.”
Dat betekent niet alleen de leuke momenten delen – de uitjes met vriendinnen, de grappige voorvallen of de geslaagde outfit – maar ook de minder perfecte kanten van het leven. De dagen waarop het wat minder gaat, de momenten van twijfel, de dagelijkse beslommeringen waar elke jongvolwassene mee te maken heeft.
Deze eerlijkheid en herkenbaarheid zijn blijkbaar precies waar haar publiek, voornamelijk tieners en twintigers, naar op zoek is. In een digitale wereld die soms overweldigend perfect lijkt, is het verfrissend om iemand te volgen die durft te tonen dat het leven niet altijd Instagram-waardig is.
“Ik doe uiteindelijk ook maar wat”
Met een lach voegt Steffi toe: “Uiteindelijk doe ik ook maar wat.” Deze ongedwongen opmerking vat eigenlijk perfect samen waarom zo veel mensen zich tot haar aangetrokken voelen. Er zit geen ingewikkelde strategie achter, geen duur marketingbureau dat haar content plant.
Ze doet gewoon wat haar natuurlijk voelt, deelt wat ze zelf interessant of grappig vindt, en reageert op haar volgers op een authentieke manier. Deze spontaniteit en ongekunsteldheid zijn in de wereld van sociale media, waar alles vaak tot in de puntjes gepland wordt, juist haar grootste troef.
Gouden tips voor aanstormend talent
Voor iedereen die zelf droomt van een carrière als contentmaker of influencer, had Steffi nog wat wijze woorden. Haar advies is eenvoudig maar waardevol:
“Blijf dicht bij jezelf, gun het anderen en doe vooral wat goed voelt.”
Met “blijf dicht bij jezelf” bedoelt ze: probeer niet iemand anders na te bootsen of een personage te spelen. Mensen voelen het wanneer je niet authentiek bent. Met “gun het anderen” verwijst ze naar het belang van een positieve houding in een sector waar jaloersheid en competitie soms hoogtij vieren. En “doe vooral wat goed voelt” betekent: laat je niet verleiden tot content die niet bij je past, alleen omdat het misschien populair zou kunnen zijn.
Een nieuwe generatie van beroemdheid
Het verhaal van Steffi Mercie is ook representatief voor een bredere verschuiving in onze maatschappij. Waar beroemdheid vroeger vooral kwam via televisie, film of muziek, ontstaat er nu een nieuwe generatie bekende mensen die hun roem vooral te danken hebben aan sociale media.
Voor veel jongeren zijn influencers als Steffi minstens even herkenbaar – zo niet herkenbaarder – dan traditionele BV’s. Ze voelen dichter bij hun publiek, reageren rechtstreeks op reacties, en delen momenten uit hun leven in een ritme en op een manier die perfect aansluit bij hoe jongeren vandaag media consumeren.
De Bisou Awards: erkenning voor een groeiende sector
De Bisou Awards zelf zijn ook een teken van de groeiende professionalisering van de influencer-wereld. Wat ooit begon als een hobby – mensen die voor de lol filmpjes maakten – is uitgegroeid tot een volwaardige industrie waar mensen hun volledige inkomen mee verdienen.
Door het organiseren van een prestigieus award-evenement krijgt deze sector de erkenning die ze verdient. Het benadrukt dat contentmaker een echt beroep is, met vakmanschap, creativiteit en ondernemerschap.
Tot slot
Het succes van Steffi Mercie bewijst dat je geen perfect leven, geen spectaculaire stunts en geen onmetelijke luxe nodig hebt om succesvol te zijn op sociale media. Soms is het gewoon jezelf zijn – met alle ups en downs die daarbij horen – precies wat mensen willen zien.
In een wereld die vaak gefilterd en gepolijst lijkt, is er blijkbaar een grote honger naar echtheid. En daar speelt Steffi Mercie slim op in, zij het op een volledig natuurlijke manier. Haar boodschap is helder: wees jezelf, blijf vriendelijk, en doe vooral wat goed voelt. Een eenvoudig recept dat haar naar de absolute top van de Vlaamse influencer-wereld heeft gebracht.
En wie weet, misschien inspireert haar verhaal de volgende generatie contentmakers om ook gewoon hun eigen, authentieke pad te volgen. Want zoals Steffi het zelf zegt: “Ik doe uiteindelijk ook maar wat” – en soms is dat precies genoeg.
Lees meer: Eerste Gecertificeerde Influencers van België Voorgesteld in Knokke-Heist

