
Grote infrastructuurwerken moeten einde maken aan jarenlange verkeersoverlast
Na jaren van aandringen en onderhandelen ziet het gemeentebestuur van Knokke-Heist eindelijk een cruciale belofte ingelost worden. De nieuwe doorsteek naar de LNG-terminal in Zeebrugge moet een definitief einde maken aan de verkeersoverlast die vrachtwagens jarenlang veroorzaakten door het omrijden en keren op het grondgebied van onze gemeente.
Miljoenensproject brengt structurele oplossing
De werkzaamheden die in het najaar van 2026 van start gaan, vormen onderdeel van een omvangrijk infrastructuurproject dat het Agentschap Wegen & Verkeer (AWV) grotendeels financiert. Ook Port of Antwerp-Bruges en gasinfrastructuurbeheerder Fluxys leveren een belangrijke financiële bijdrage aan dit project, dat meer inhoudt dan alleen de aanleg van een nieuwe doorsteek.
Het ambitieuze plan voorziet in een complete vernieuwing van de rijbanen en funderingen van de N34 in het havengebied van Zeebrugge. Daarnaast krijgen verkeersveiligheid en fietsinfrastructuur de nodige aandacht, wat de leefbaarheid tussen onze badplaats en de haven aanzienlijk moet verbeteren.
Schaalvergroting LNG-terminal maakte ingreep noodzakelijk
De aanleiding voor deze infrastructuurinvestering ligt bij de drastische uitbreiding van de LNG-terminal. De schaalvergroting van 8.000 naar maar liefst 24.000 vrachtwagens per jaar maakte duidelijk dat de bestaande verkeersafwikkeling niet langer houdbaar was. Voor het gemeentebestuur van Knokke-Heist was deze doorsteek dan ook een absolute voorwaarde bij de aanvraag van de nieuwe omgevingsvergunning voor de uitgebreide terminal.
“Deze doorsteek door de trambedding betekent een rechtstreekse en veel veiligere toegang voor vrachtwagens richting Fluxys,” legt burgemeester Cathy Coudyser uit. “Eindelijk kunnen we een punt zetten achter het probleem van zwaar vrachtverkeer dat door gebrek aan alternatieven genoodzaakt was om te keren en om te rijden op ons grondgebied.”
Burgemeester spreekt van “inhaalbeweging”
Het gemeentebestuur van Knokke-Heist toont zich bijzonder tevreden met de plannen van minister Annick De Ridder. “Als gemeentebestuur zijn we bijzonder opgetogen dat Minister De Ridder in haar Geïntegreerd Investeringsprogramma een inhaalbeweging maakt voor de Gewestweg N34 in het havengebied van Zeebrugge,” benadrukt burgemeester Coudyser.
De burgemeester wijst erop dat het project verder gaat dan alleen het aanpakken van het vrachtverkeer. “De vernieuwing van de kruispuntinrichtingen, renovatie van het versleten wegdek en aanleg van comfortabele fietspaden zullen de verkeersveiligheid en leefbaarheid tussen onze badplaats en Zeebrugge aanzienlijk verbeteren,” aldus Coudyser.
Modern kruispunt met slimme verkeerslichten
Een van de meest opvallende onderdelen van het project is de complete herinrichting van het kruispunt bij de LNG-terminal. Dit krijgt moderne verkeerslichten die volgens een geavanceerde conflictvrije regeling werken. De hoofdverkeersstroom blijft op de N34 gehandhaafd, terwijl een speciale linksafstrook vrachtwagens rechtstreeks naar de terminal zal leiden.
Ook aan de zwakke weggebruikers is gedacht. De fietsinfrastructuur ten noorden van de lichtbrug wordt aangepast om logische en veilige fietsroutes te garanderen. Deze investeringen moeten ervoor zorgen dat zowel automobilisten als fietsers veiliger en comfortabeler kunnen reizen tussen Knokke-Heist en het havengebied.
Samenwerking als sleutel tot succes
Het project kwam tot stand na intensief overleg tussen verschillende overheden en bedrijven. Stad Brugge, Knokke-Heist, het havenbestuur, AWV, Fluxys en De Lijn werkten samen aan de uitwerking van de plannen. De Provinciale Commissie Verkeersveiligheid gaf haar goedkeuring aan het voorontwerp.
“Dit project toont aan dat constructieve samenwerking tussen verschillende overheidsniveaus en private partners tastbare verbeteringen kan opleveren voor onze inwoners,” stelt burgemeester Coudyser. “Het is een mooi voorbeeld van hoe we gezamenlijk kunnen werken aan oplossingen voor complexe uitdagingen.”
Opluchting na jaren van verkeersoverlast
Voor de inwoners van Knokke-Heist betekenen deze plannen het einde van een jarenlange bron van ergernis. Het zwaar vrachtverkeer dat door het ontbreken van een rechtstreekse verbinding genoodzaakt was om via lokale wegen te manoeuvreren, zorgde regelmatig voor verkeersdrukte en veiligheidsproblemen.
De nieuwe infrastructuur moet ervoor zorgen dat het industriële verkeer van en naar de LNG-terminal volledig gescheiden wordt van het lokale verkeer. Dit zal niet alleen de verkeersveiligheid verbeteren, maar ook bijdragen aan een betere luchtkwaliteit en minder geluidsoverlast in de woongebieden.
Planning en toekomstperspectief
Met de start van de werkzaamheden gepland voor het najaar van 2026, kunnen de inwoners van Knokke-Heist uitkijken naar een structurele verbetering van de verkeerssituatie. Het project past in het bredere streven van de gemeente om de leefbaarheid te verbeteren en tegelijkertijd de economische ontwikkeling van de havenactiviteiten te ondersteunen.
De realisatie van dit project markeert een belangrijke mijlpaal in de relatie tussen Knokke-Heist en de haven van Zeebrugge, waarbij economische belangen en leefbaarheid hand in hand kunnen gaan.