Knokke-Heist Verwelkomt Meer Dan Twee Miljoen Bezoekers Deze Zomer

Internationaal Vuurwerk Festival Knokke-Heist 2025. © Pyroworld

Internationaal vuurwerkfestival zorgt voor spectaculaire augustus, ondanks iets lagere uitgaven per bezoeker

Het was een zomer om niet snel te vergeten aan de Belgische kust. Tussen juli en augustus 2025 mochten de stranden, boulevards en terrassen van Knokke-Heist maar liefst 2,1 miljoen bezoekers verwelkomen. Dat is een stijging van 0,6 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, wat opnieuw bevestigt dat onze badplaats een van de populairste vakantiebestemmingen van het land blijft.

“Het leek alsof het hele Albertstrand oplichtte,” vertelde een moeder eerder aan Focus-WTV, terwijl ze samen met haar kinderen nakeek van de laatste vuurpijlen die boven de Noordzee ontploften. Zulke magische momenten waren kenmerkend voor de voorbije zomermaanden, die vol zaten met spektakel, cultuur en gezelligheid.

Meer mensen, iets minder uitgaven

Hoewel er meer mensen naar Knokke-Heist kwamen dan vorig jaar, gaven ze per persoon iets minder uit. De totale bestedingen daalden met 1,3 procent. Dit betekent echter niet dat de zomer minder succesvol was, legt toerismeschepen Bert De Brabandere (Inzicht) uit.

“Ons beleid focust bewust op beleving in de breedste zin van het woord,” verklaart De Brabandere. “Mensen komen niet alleen voor zon, zee en strand, maar ook voor onze rijke cultuurscene, sportactiviteiten, natuurbelevenissen en gastronomische hoogstandjes. Deze brede aantrekkingskracht zorgt ervoor dat het seizoen langer duurt en de drukte beter gespreid wordt.”

Deze strategie lijkt zijn vruchten af te werpen. Door in te zetten op kwaliteit en diversiteit in plaats van alleen maar op massatoerisme, slaagt Knokke-Heist erin om een breed publiek aan te trekken zonder dat de gemeente haar exclusieve karakter verliest.

Vuurwerkfestival maakt augustus tot topmaand

Het hoogtepunt van de zomer was ongetwijfeld het Internationaal Vuurwerkfestival, dat dit jaar later werd georganiseerd dan gewoonlijk. Van 22 tot 30 augustus vonden meer dan 220.000 toeschouwers hun weg naar onze badplaats – een indrukwekkende stijging van twintig procent ten opzichte van 2024.

De impact van dit festival was merkbaar in de hele gemeente. Tijdens de vuurwerkevenementen stegen de uitgaven in cafés, restaurants en winkels met maar liefst 21 procent vergeleken met gewone dagen. Horecazaken langs de zeedijk konden amper aan de vraag voldoen, en overal in het centrum was het een gezellige drukte.

Door deze late timing werd augustus de absolute topmaand van het zomerseizoen. Maar liefst 56 procent van alle bezoekers kwam in deze maand naar Knokke-Heist. Juli kende weliswaar een kleine terugval van 2 procent qua bezoekersaantallen, maar wie er wel was, gaf gemiddeld 9,8 euro meer uit per dag per kaarthouder. Dit toont aan dat onze gemeente erin slaagt om bezoekers te trekken die bereid zijn te investeren in hun vakantie-ervaring.

Internationaal succes: bijna half miljoen buitenlandse gasten

Een bijzonder opvallende trend was de sterke groei van het aantal internationale bezoekers. Ongeveer 463.000 buitenlandse toeristen kozen dit jaar voor Knokke-Heist als vakantiebestemming, wat neerkomt op een indrukwekkende stijging van 9,3 procent.

De samenstelling van deze internationale groep toont de geografische aantrekkingskracht van onze gemeente. Vier op de tien buitenlandse bezoekers kwamen uit Nederland – wat niet verwonderlijk is gezien de nabijheid en de traditie van Nederlandse vakantiegangers aan de Belgische kust. Op de tweede plaats staan de Duitse toeristen met 14 procent, gevolgd door Frankrijk (9 procent) en Luxemburg (6 procent).

Toch vormden Belgische bezoekers nog altijd de grootste groep: 1,67 miljoen landgenoten kozen voor een vakantie of uitstap in eigen land. Deze mix van nationale en internationale gasten zorgt voor een unieke atmosfeer waarin verschillende culturen en talen elkaar ontmoeten tegen de achtergrond van de Vlaamse kust.

“Deze internationale uitstraling is een belangrijk speerpunt in ons toeristisch beleid,” benadrukt schepen De Brabandere. “We willen van Knokke-Heist een bestemming maken die ver buiten onze landsgrenzen bekend staat voor kwaliteit en diversiteit.”

Vol programma houdt bezoekers in beweging

De populariteit van Knokke-Heist deze zomer was geen toeval. De gemeente had een volgepropt evenementenprogramma samengesteld dat voor elk wat wils bood. Grote publiekstrekkers zoals Cirque du Soleil met hun voorstelling Alegría – In A New Light trokken duizenden bezoekers die speciaal naar onze kust afzakten voor dit wereldberoemde circus.

Panamarenko – Zoo Aan Zee, 2025, Knokke-Heist.
Umbilly I, 1976, Collectie TU/e – Technische Universiteit Eindhoven. © Panamarenko
Meikever (Saltoarte), 1975, Collectie S.M.A.K., Gent (Bruikleen Collectie Vlaamse Gemeenschap). © Panamarenko
Raven’s Variable Matrix, 2000, Privéverzameling KUKO. © Panamarenko

Kunstliefhebbers kwamen aan hun trekken met Panamarenko’s tentoonstelling Zoo aan Zee, die de werken van deze Belgische kunstenaar in een verrassende context plaatste. De klassieke concertreeksen in de Dominicanenkerk bleven ook dit jaar een vast en gewaardeerd onderdeel van het culturele aanbod, waarbij bezoekers konden genieten van hoogwaardige muziek in een unieke historische setting.

Klassieke Concerten het Dominicanenkerkje, Knokke-Heist.
Internationaal Cartoonfestival 2025, Knokke-Heist.
World Press Photo in tuin van CC Scharpoord, Knokke-Heist.

Voor wie van visuele kunst houdt, waren er het Cartoonfestival en de tentoonstelling van World Press Photo in de prachtige tuin van Scharpoord. Deze initiatieven toonden aan dat Knokke-Heist niet alleen bekend staat om zijn stranden en casino’s, maar ook een serieuze culturele speler is.

Naast deze grote evenementen zorgde een breed scala aan laagdrempelige activiteiten ervoor dat er altijd wel iets te beleven viel. Het Kneistival op het gezellige Heldenplein bracht locals en toeristen samen in een ontspannen sfeer. De strandbib in Heist werd een groot succes bij gezinnen die even wilden ontsnappen aan de zon om te lezen of te luieren.

Sloper met Cesar Zuiderwijk (Golden Earring) op Kneistival te Heist, Knokke-Heist.
Strandbib, Heist.
Aperitief concerten op het Van Bunnenplein, Knokke-Heist.

De aperitiefconcerten op het Van Bunnenplein werden een nieuwe traditie, waarbij mensen aan het begin van een dag strand eerst konden genieten van live muziek met een drankje in de hand. Voor sportliefhebbers was er een overvloed aan activiteiten langs de waterlijn, van beachvolleybal tot fitness op het strand.

Gezinnen met kinderen konden terecht bij de traditionele hoogtepunten Iron Kid en Finisher’s Triatlon, evenementen die al jaren bewijs leveren dat sport en vakantie perfect samengaan.

Private sector zet kroon op het werk

De gemeente werd in haar inspanningen gesteund door private partners die het evenementenprogramma nog verder uitbreidden. De Grand Show Mirage Magique in het casino trok bezoekers die op zoek waren naar glamour en entertainment van wereldklasse.

Grand Show Mirage Magique 2025 in Grand Casino Knokke-Heist.
Knokke Art Fair 2025 in Grand Casino Knokke.
Nacht van het Zoute 2025 op het Albertplein te Knokke-Heist. © Alain Donvez

De Art Fair bleef een magneet voor kunstverzamelaars en liefhebbers uit binnen- en buitenland, terwijl de beroemde Nacht van het Zoute opnieuw de internationale jet set naar onze kust lokte. Deze evenementen dragen bij aan de exclusieve reputatie van Knokke-Heist als een plaats waar cultuur, luxe en vakantie samenkomen.

Ook het kleurrijke Zoute Beach Flower Festival en het populaire Zandkastelenfestival zorgden voor spektakel op het strand, waarbij families en kinderen hun creativiteit konden uiten tegen de achtergrond van de Noordzee.

Herfst belooft even druk te worden

Het goede nieuws is dat de toeristische energie niet stopt na de zomermaanden. Begin september trok de IRONMAN Knokke-Heist bijna 10.000 mensen naar de zones rond het evenementenstrand. Deze internationale sportwedstrijd zet onze gemeente opnieuw op de kaart als een serieuze sportbestemming.

Iron Man Knokke-Heist 2025.
The Zoute Rally by ASL Group.
Zoute Concours Auction by Broad Arrow zal ongeveer 70 exclusieve wagens op veiling brengen op vrijdag 10 oktober 2025 op de terreinen van Approach Golf.

In oktober staat de Zoute Grand Prix Car Week op het programma, een evenement dat vorig jaar meer dan 200.000 bezoekers naar onze straten en pleinen bracht. Classic cars, moderne bolides en alles wat met automotive luxe te maken heeft, zal opnieuw de aandacht trekken van liefhebbers uit heel Europa.

“Deze cijfers bewijzen dat Knokke-Heist het hele jaar door redenen biedt om langs te komen,” concludeert schepen De Brabandere trots. “We zijn niet alleen een zomerbestemming, maar een gemeente die in elk seizoen iets unieks te bieden heeft.”

Uitkijken naar de toekomst

Met deze resultaten in de hand kijkt Knokke-Heist vol vertrouwen naar de toekomst. De combinatie van meer bezoekers, een sterke internationale uitstraling en een divers aanbod toont aan dat de ingezette koers de juiste is.

De gemeente blijft inzetten op kwaliteitstoerisme dat de lokale economie versterkt zonder de leefbaarheid voor inwoners in het gedrang te brengen. Met deze aanpak wil Knokke-Heist ook in de komende jaren haar positie als een van de meest gewilde vakantiebestemmingen van de Lage Landen behouden en verder uitbouwen.

Voor alle inwoners, ondernemers en bezoekers is duidelijk: Knokke-Heist bruist, en dat zal ook in de toekomst zo blijven.

Lees meer: Knokke-Heist blikt terug op succesvolle zomer

Leave a Reply

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *