De nieuwe hitte- en mobiliteitsmaatregelen in Knokke-Heist blijven de gemoederen bezighouden. Burgemeester Cathy Coudyser (Inzicht) erkent dat het onderwerp volop leeft in de gemeente. De meningen over het ingevoerde plan blijven al meerdere dagen sterk verdeeld.
Vooral handelaars uiten hun ongerustheid en vrezen voor een daling van het aantal bezoekers in de winkelstraten. Burgemeester Coudyser benadrukt echter dat het niet om een bewuste belemmering gaat: “Dit is absoluut geen pestbeleid. Er was echter dringend actie nodig.”
Ook de politiediensten hebben inmiddels een eerste balans opgemaakt van de nieuwe maatregelen.

Knokke-Heist test nieuw verkeerssysteem bij hitte
De afgelopen dagen stond de kustgemeente Knokke-Heist volop in de belangstelling vanwege de invoering van het nieuwe hitte- en mobiliteitsplan. Zowel donderdag als vrijdag werd het systeem getest op gewone weekdagen met temperaturen rond de 30 graden – een bewuste keuze om het plan te verfijnen zonder de drukte van een echte piekdag.
Het systeem uitgelegd
Het nieuwe hitteplan moet de chaos voorkomen die de gemeente de voorbije jaren meemaakte, zoals op 1 mei toen het centrum van Knokke volledig vastliep door verkeer en foutparkeerders. Het principe is eenvoudig: op van tevoren aangekondigde dagen geldt vanaf 12.30 uur een perimeter rond het drukke centrum. Auto’s die geen lokaal verkeer vormen – bewoners en werknemers uitgezonderd – worden omgeleid naar parkeerplaatsen aan de rand van het centrum. De noodzaak hiervan blijkt uit cijfers: alleen al op 1 mei reden 40.000 extra voertuigen het centrum binnen.
Verdeelde reacties
Het plan zorgt voor polarisatie in de gemeente. Supporters vragen om begrip voor de maatregelen, terwijl critici het initiatief hard aanvallen. Een genuanceerde mening lijkt nauwelijks mogelijk – je bent er vóór of tegen.
Korpschef Steve Desmet evalueert de eerste testdagen positief: “Vrijdag verliep het verkeer al veel vlotter dan donderdag. We hebben onze aanpak aangepast en de randparkings bij Duinenwater and het station maken echt het verschil.”
De politie is tevreden over de bewustwording die het plan heeft gecreëerd rond mobiliteitsproblemen. Desmet erkent wel de weerstand: “Vooral handelaars zijn kritisch. Met hen gaan we nog verder in gesprek.” Burgemeester Cathy Coudyser bevestigt deze bezorgdheid: “We begrijpen dat handelaars vrezen voor wegblijvende klanten. Daarom plannen we extra overleg.”
Verdere optimalisatie
Het systeem wordt de komende tijd verder verfijnd. “De grootste uitdaging is het voorkomen van lange wachtrijen,” legt korpschef Desmet uit. “Die creëren gevaarlijke situaties richting de A11 en maken bestuurders ongeduldig. We hopen dat bezoekers de randparkings beter leren kennen en er automatisch naartoe rijden.”
Het doel is duidelijk: minder filtering betekent minder files. “We moeten de doorstroming versnellen om overlast te beperken,” aldus Desmet.
Het gemeentebestuur blijft inzetten op communicatie en informatie. Burgemeester Coudyser benadrukt herhaaldelijk: “Dit is geen pestbeleid, maar noodzakelijke maatregelen voor extreem drukke dagen.”